Giver du dine anmeldelser et like?
Du har måske set det og giver glædeligt dine yndlingsanmeldelser et like og et ”tak for denne gang, håber vi ses snart”. Men måske har du ikke set, at Google har gjort det muligt at like anmeldelser.
Google har sat like funktionen op, så gæster kan sige tak for gode anbefalinger. Ligeledes kan du også like anmeldelser, du synes er ekstra gode. Det er der faktisk tre rigtig gode grunde til, at vi synes, du skal gøre.
Når du engagerer dig i gæsternes anmeldelser, får du både vist gæsten og kommende gæster, at I læser og tager anmeldelserne til jer. Det gælder både de dårlige og gode anmeldelser.
Anmeldelser er det første jeres gæster ser, både på Google, hos OTA’erne og på Facebook osv.
En dårlig anmeldelse kan være gift, men hvis I svarer og viser, at I engagerer jer, kan I vende et uheldigt førstehåndsindtryk til noget positivt.
Ved at svare på positive anmeldelser giver I andre lyst til at anmelde jer. I kan være helt sikre på, at gæster der har haft en uheldig oplevelse nok skal anmelde jer online, men de der har haft en fantastisk oplevelse, skal nogle gange motiveres.
Den anden grund, til at bruge likes aktivt, er, at Google belønner anmeldelser med flest likes. Disse anmeldelser vurderes som mere relevante, fordi flere brugere har liket det.
Dog skal det her nævnes, at google ikke accepterer spam. De har desværre ikke sat konkrete retningslinjer op, men betalte likes vil blive anset som spam og kan få uhensigtsmæssige konsekvenser. Det betyder, at fra Googles side, er det okay, at hoteldirektøren liker anmeldelser, men ikke medarbejdere eller andre der modtager betaling.
Det betyder ikke, at medarbejdere på et hotel ikke må like anmeldelser af egen fri vilje, men det vil blive anset for spam, hvis alle medarbejdere på et hotel begynder at systematisk like anmeldelser.
Den tredje og sidste grund til at være opmærksom på jeres anmeldelser er, at I kan sikre jer, der ikke er falske anmeldelser. Det er muligt at gøre Google opmærksom på mistænkelige anmeldelser ved at ”flagge” dem.
Er man helt sikker på, at anmeldelsen er falsk, kan man redegøre for dette i en kommentar til anmeldelsen. Det vil vi dog ikke anbefale, da denne anmeldelse så risikere at blive vurderet relevant for jeres gæster for så at blive fremhævet.
Vi anbefaler at bruge tiden på de rigtige anmeldelser og vise jeres gæster, at I sætter pris på dem, også efter de er taget hjem.