Har du et overblik over hvem dine kernegæster er?
I 1597 argumenteret Sir Francis Bacon for at viden er magt. Her i 2020 er vi dog ved at drukne i information, tal og statistik. Havde sir Francis Bacon levet nu havde citatet muligvis været: Overblik er magt.
Vi har alle mulige redskaber til at indhente viden, men har vi også overblikket over den rette data?
Dine gæster efterlader en masse relevante informationer når de overnatter på dit hotel. Det er blandt andet disse informationer der kan være nøglen til flere direkte bookinger, og altså mere magt over eget hotel. Det kræver dog, at man stiller de rigtige spørgsmål og ikke mister overblikket i alt den data.
Hvordan får mit hotel flere direkte bookinger?
Dette spørgsmål besvares bedst med en række spørgsmål.
Hvem er dine kernegæster?
Hvor kommer de fra?
Dette spørgsmål er nemlig nødvendigt at svare på før der kan gives et tilfredsstillende svar på det oprindelige spørgsmål.
For eksempel: Hvis en stor del af dine gæster kommer fra Oslo, Bergen og Stavanger, vil svaret muligvis være at målrette jeres markedsføring mod nordmænd fra disse byer.
Men selv her kan man risikere at ramme ved siden af og spilde tid og penge. Derfor er det vigtigt at vide, hvorfor de vælger dit hotel. Er det forretningsfolk der ønsker arbejdsro? Er det familier der leder efter børnevenlige omgivelser? Eller er det unge der skal ud og opleve nattelivet?
Ved at skabe dette overblik over dine gæster, kan kampagnerne målrettes mod de potentielle gæster der leder efter lige præcis dit hotel.
Det er også med denne viden, at der kan skabe nye kreative måder at slå dit brand fast på, udvikle hotellet og sikre at gæsterne booker hos dig igen.
Ved at få indblik i hotellet data kan du få besvaret rigtig mange spørgsmål. Her kan et Saas værktøj som IO Planner være en stor hjælp.