Hvad kan data fortælle os om vores udenlandske gæster
Visit Danmarks turismeundersøgelse viser, at de udenlandske gæsters døgnforbrug i gennemsnit er steget med 58 pct. fra 616 kr. til 971 kr. fra 2014 til 2017.
Der er altså gode grunde til at se nærmere på Visit Danmarks data over de udenlandske gæsters mediebrug.
Once you go visit Denmark… you want to go again!
Tal fra Visit Danmark viser at langt de fleste udenlandske gæster besøger Danmark på baggrund af tidligere erfaringer og anbefalinger fra venner og familie.
Der er altså gode chancer for at tidligere gæster vil komme igen eller at de anbefaler det til venner og familie.
Er de tilmeldt et nyhedsbrev eller anvender hotellet re-marketing og re-targeting, øges chancerne yderligere.
Tallene viser også at der sker en stigning i brugen af de sociale medier. Dette ses især blandt de amerikanske, britiske og hollandske gæster. De bruger mobilen og de sociale medier til at søge inspiration både før og under deres rejse.
De sociale medier kan altså være en udmærket platform til at inspirere udenlandske gæster til at besøge netop dit hotel, især hvis de har besøgt Danmark før.
Direkte bookinger
Ud fra Visit Danmarks tal har vi valgt at lave to kategorier angående direkte bookinger.
I den ene kategori har vi turister fra Amerika, Storbritannien og Holland.
Ud fra Visit Danmarks tal kan man se, at der på trods af at hotellernes hjemmesider bliver besøgt af de udenlandske turister, booker langt de fleste gæster fra Amerika, Storbritannien og Holland via online bookingportaler.
Selvom man ikke kan sige noget om hvorfor, på baggrund af disse data, så tyder det på at der sker en miskommunikation på hjemmesiderne. Hjemmesiden er ikke lykkedes med at fastholde især de engelsktalende gæster og dermed få skabt direkte bookinger.
47% af de britiske turister besøger overnatningsstedets hjemmeside i deres planlægningsfase. 29 % booker direkte hos overnatningsstedet overfor 60% der booker via online bookingportaler.
33 % af amerikanerne besøger overnatningsstedets hjemmeside i deres planlægningsfase. 22% booker direkte hos overnatningsstedet overfor 65% der booker via online bookingportaler.
Lidt bedre ser det ud blandt de hollandske turister, hvor 48% besøger overnatningsstedet i deres planlægningsfase. 39% booker direkte og 35% booker via online bookingportaler.
Der er dog behov for at gennemgå egen data for at blive klogere på om ens hjemmeside eller online booking trænger til en kærlig hånd.
Desuden tyder det på at hvis man skal nå ud til amerikanere kan det være nødvendigt at se nærmere på metasearch annoncering.
Hvad siger vores naboer så?
Den anden kategori består af de svenske, norske og tyske turister.
Her kan man, på baggrund af Visit Danmarks tal, se at der i højere grad bookes direkte. Især de tyske gæster fravælger de online booking portaler.
53% af de tyske turister besøger overnatningsstedets hjemmeside i deres planlægningsfase. 54% booker direkte hos overnatningsstedet overfor 24% der vælger de online bookingportaler.
48% af de svenske turister besøger overnatningsstedets hjemmeside i deres planlægningsfase. 41% booker direkte hos overnatningsstedet overfor 43% er vælger de online bookingportaler.
43% af de norske turister besøger overnatningsstedets hjemmeside i deres planlægningsfase. 46 % booker direkte hos overnatningsstedet overfor 36% der vælger de online bookingportaler
Det tyder på at vores naboer har nemmere ved at booke direkte. Tallene viser at der med fordel kan arbejdes på at skabe mere trafik fra Tyskland, Sverige og Norge til hotellernes egen hjemmeside.
Brug din data
Visit Danmarks turismeundersøgelse kan give et udmærket billede af de udenlandske turisters adfærd, men for at skabe de bedste resultater er det nødvendigt at få overblik over egen data.
Hvordan agerer mine gæster på min hjemmeside?
Hvor kommer de fra på nettet? Facebook? Google?
Får jeg nok ud af min markedsføring?
Ved at få indblik i egen data kan I få besvaret rigtig mange spørgsmål. Her kan et Saas værktøj som <LINK www.ioplanner.com _blank>IO Planner være en stor hjælp.